سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش صحیح شارژ باتری گوشی نو چگونه است؟

نظر

شارژ باتری گوشی - شارژ باتری موبایل - شارژ کردن باتری موبایل

شاید شما هم داستان هایی را در رابطه با اولین شارژ باتری گوشی همراه شنیده باشید. اینکه اگر این کار را به درستی انجام ندهید ممکن است به قیمت از دست رفتن گوشی همراه جدیدتان تمام شود. اما آیا واقعا همین طور است؟ شاید اینطور بتوان گفت که این طرز تفکر بیشتر برای باتری های مربوط به گوشی های قدیمی صدق می کند. باتری هایی که اکثرا از نوع نیکلی بودند. خوشبختانه باتری های امروزی از نوع لیتیوم-یون یا در برخی موارد لیتیوم-پلیمر هستند که کمتر دچار چنین حساسیت هایی در نوع شارژ باتری موبایل هستند.

باتری‌ گوشی های موبایل امروزی قاعدتا باید 3 تا 5 سال عمر کنند، اما باتری‌ 5 ساله معمولا به‌اندازه باتری نو شارژ نگه نمی‌دارد. شاید بپرسید چرا کارایی باتری‌ گوشی‌تان به‌مرور زمان کاهش می‌یابد و هر چه زمان می‌گذرد شارژ کمتری نگه می‌دارد. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این میان، از روش صحیح شارژ کردن باتری موبایل نیز نباید غافل شد. زمان مناسب برای شارژ باتری، حداقل و حداکثر شارژ پیشنهادی برای باتری، خالی شدن‌های مکرر باتری و... هر یک به سهم خود بر سلامت و عمر باتری تاثیرگذارند. به توصیه‌های زیر درباره روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی توجه کنید.

دنبال کنید: برای خرید انواع شارژر موبایل به فروشگاه اینترنتی پلازا مراجعه کنید.

اولین بار باتری گوشی موبایل را چقدر شارژ کنیم؟ 

شارژ باتری گوشی - شارژ باتری موبایل - شارژ کردن باتری موبایل برای اولین بار

شارژ باتری گوشی برای اولین بار، تبلت، لپ‌تاپ و ... به یکی از دغدغه های ذهنی کاربران تبدیل شده است و هنوز این سوال برای آن ها وجود دارد که آیا واقعا باتری محصولات دیجیتال برای اولین بار باید 12 ساعت به شارژ متصل باشد یا خیر؟

نسل قدیم باتری ها طوری ساخته شده بود که حتما باید از تمامی فضای باتری استفاده می شد تا باتری محدوده خود را شناسایی کند. به عنوان مثال اگر باتری را ببین 20 تا 80 درصد شارژ می کردید، محدوده بین 20 تا 80 درصد در حافظه باتری ثبت می شد و مابقی فضای باتری نادیده گرفته می شد. البته این مسئله به مرور زمان اتفاق می افتد. به همین دلیل هنگام خرید محصولات دیجیتال به شما گفته می شد باتری را تا آخر تخلیه و برای مدت زیادی به شارژ متصل کنید که اکنون این باتری ها دیگر در محصولات دیجیتال استفاده نمی شود و جای خود را به باتری های نسل جدید داده است.

باتری های نسل جدید طوری طراحی شده اند که برای سالم نگه‌داشتن شان باید آن ها را بین 40 تا 80 درصد شارژ نگه داشت. این باتری ها اصلا نیازی به شارژ اولیه ندارند. منظور از باتری های نسل جدید، باتری های لیتیوم پلیمری است که امروزه در گوشی های هوشمند از آن ها استفاده می شود.

اگر برای بار اول این باتری را شارژ میکنید، هنگامی که شارژ باتری به 100 درصد رسید آن را از برق جدا و تا حد امکان شارژ را بین محدوده 40 تا 80 حفظ کنید.

روش صحیح شارژ کردن گوشی موبایل چگونه است؟ 

از آنجا که باتری های لیتیومی مایل به کار در محدوده میانی شارژ هستند و ذخیره توان 100 درصد باتری می تواند در دراز مدت به آن آسیب برساند تولیدکنندگان موبایل اکثرا گوشی ها را با مقدار شارژ 40 تا 50 درصد به بازار می فرستند. این عادت خوبی است. زیرا هم از گوشی محافظت می شود و هم شما به محض خرید گوشی می توانید از آن استفاده کنید. بنابراین واقعا نیازی به شارژ گوشی قبل از استفاده از آن نیست. البته اگر قرار است پیکربندی خاصی را برای گوشی اعمال کنید این هوشمندانه خواهد بود که ابتدا شارژ گوشی را به حد بیشتری برسانید تا در میان کار با خاموشی گوشی همراه مواجه نشوید.

تنها کافیست گوشی را روشن کرده و پس از کارهای اولیه با آن، گوشی را به شارژر وصل کنید. معمولا بهتر است بار اول شارژ گوشی به صورت کامل انجام شود تا باتری به درستی کالیبراسیون شود. با این کار دقت نمایش میزان شارژ باتری در دفعات بعدی بیشتر خواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم به این سوال که چگونه باتری گوشی جدیدمان را شارژ کنیم چواب بدهیم باید بگوییم به همان شیوه ای که باتری های قدیمی را شارژ می کردید. ولی به این نکات هم توجه داشته باشید. اول اینکه بهتر است قبل از اینکه شارژ گوشی به 100 درصد برسد آن را از شارژر جدا نمایید. همچنین آن را از سرما یا گرمای شدید محافظت کنید.

آیا صفر شدن شارژ باتری گوشی برای آن مضر است؟

شارژ کردن باتری موبایل

صفر شدن یا کاملا خالی شدن شارژ، برای باتری‌های یون لیتیوم که در گوشی‌های امروزی به کار می‌روند مضر است و به آن‌ها فشار زیادی وارد می‌کند. هر بار کاملا خالی و سپس کاملا شارژ شدن باتری را یک چرخه کامل شارژ می‌نامند. تعداد چرخه‌های شارژ شاخصی برای تعیین عمر باتری است؛ مثلا ممکن است بعضی باتری‌ها تا 500 و بعضی تا 1000 چرخه کامل شارژ را تحمل کنند. پس صفر یا کاملا خالی شدن شارژ باتری گوشی به‌ویژه اگر زیاد تکرار شود به آن آسیب می‌زند.  

آیا می‌توانم شارژ باتری گوشی را به 100 برسانم؟

بیشتر تلفن‌های هوشمند امروزی آن‌قدری باهوش هستند که وقتی باتری کاملا شارژ شد، فرآیند شارژ را متوقف کنند. در این‌صورت، حتی اگر پس از شارژ کامل باتری گوشی، فراموش کردید آن را از برق بکشید، آسیبی متوجه باتری نمی‌شود. فقط اگر قرار است باتری ساعت‌ها در حال شارژ بماند پیشنهاد می‌شود درپوش باتری را جدا کنید تا زیادی گرم نشود، زیرا زیاد گرم شدن باتری نیز ممکن است به‌تدریج کارایی آن را تنزل دهد.  

آیا می‌توانم از هر نوع شارژری استفاده کنم؟

اگر از شارژرهای متفرقه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که شرکت سازنده گوشی، آن را تایید کرده باشد. شارژرهای ارزان ممکن است به گوشی آسیب برسانند. گزارش‌های متعددی از آتش گرفتن این نوع شارژرها حکایت دارند. همچنین اگر از کیفیت باتری و شارژر مطمئن نیستید، هنگامی که باتری در حال شارژ است، از گوشی استفاده نکنید.

 اگه سوالی در مورد شارژ کردن باتری موبایل دارید زیر همین پست با ما در میان بگذارید