سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مصرف شارژ باتری توسط بلوتوث چقدر است؟

نظر

آیا بلوتوث شارژ باتری گوشی را خالی می‌کند؟ تمام تکنولوژی‌های بی‌سیم به انرژی نیاز دارند ولی درباره‌ی میزان مصرف انرژی آن‌ها داستان‌ها و تئوری‌های مختلفی مطرح شده است. در ادامه برای بررسی بیشتر همراه ما باشید. 

کاهش باتری با روشن بودن بلوتوث

با وجود پیشرفت‌های به دست آمده در تکنولوژی بلوتوث، هنوز هم این باور نسبتا رایج است که با خاموش کردن بلوتوث، وای‌فای، NFC و دیگر تکنولوژی‌ها می‌توانید عمر باتری گوشی را به طور چشمگیری افزایش دهید. بسیاری از کاربران به این کارها عادت کرده‌اند و عادات قدیمی را به سختی می‌توان ترک کرد. اما آیا واقعا خاموش کردن بلوتوث و وای‌فای گوشی ضروری است؟ زمانی که از بلوتوث استفاده نمی‌کنیم ولی آن را روشن نگه داریم، دقیقا چه مقدار از شارژ باتری هدر می‌رود؟ درباره‌ی پخش موسیقی از طریق بلوتوث و تأثیر آن بر مصرف انرژی چه می‌توان گفت؟

برای دستیابی به پاسخ این سؤال‌ها، سایت Android Authority با استفاده از چند گوشی مختلف آزمایش‌هایی را انجام داده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه‌ی انجام آزمایش

بلوتوث

برای تشخیص اینکه استفاده از بلوتوث دقیقا چگونه بر طول عمر باتری تأثیر می‌گذارد، 5 گوشی مربوط به 2020 انتخاب شده است. برای این آزمایش، متخصصین Android Authority گوشی‌های گلکسی اس 20 پلاس، هواوی P40 پرو پلاس، ZTE Axon 11، شیائومی پوکو F2 پرو و ریلمی X3 سوپرزوم انتخاب کرده‌اند.

اولین آزمایش یک سناریوی تخلیه باتری معمولی است برای کشف اینکه آیا خاموش کردن بلوتوث در افزایش عمر باتری تأثیر می‌گذارد یا نه. برای این کار، دو مجموعه آزمایش انجام گرفته است. در مجموعه آزمایش نخست آزمایش بلوتوث خاموش است و در مجموعه آزمایش بعدی بلوتوث روشن شده ولی بلااستفاده باقی می‌ماند تا نتایج هر دو حالت بررسی شود.

خود آزمایش نخست هم شامل سه چرخه است. اولین چرخه شامل 90 دقیقه وب‌گردی، سپس 90 دقیقه حالت اسلیپ یا خواب و بعد بار دیگر 90 دقیقه وب‌گردی است. برای چرخه دوم گوشی‌ها 16 ساعت در حالت خواب قرار می‌گیرند و در چرخه سوم هم چرخه اول تکرار می‌شود.

در دومین مجموعه آزمایش‌ها استفاده از بلوتوث شبیه‌سازی شده‌ است تا تأثیر بلوتوث بر مصرف شارژ باتری بررسی شود. در این مجموعه آزمایش به غیر از پخش 4 ساعته ویدیو، حالت‌های مربوط به خاموش بودن بلوتوث، روشن بودن بلوتوث ولی بدون استفاده از آن و در نهایت پخش صدای ویدیو از طریق بلوتوث با بهره‌گیری از کدک صوتی SBC بررسی شده است.

برای این آزمایش‌ها روشنایی نمایشگر بر روی 200 نیت تنظیم شده است. همچنین اینترنت موبایل، NFC و دیگر قابلیت‌ها غیرفعال شده‌اند و فقط در سناریو اول برای وب‌گردی وای‌فای فعال است. همچنین تمام جدول‌هایی که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید، بر اساس میانگین نتایج به دست آمده‌اند تا دقت نتایج افزایش پیدا کنند.

آیا خاموش کردن بلوتوث عمر باتری گوشی را افزایش می‌دهد؟

بلوتوث موبایل

در طول دوره تست 26 ساعته این آزمایش، روشن نگه داشتن بلوتوث و استفاده نکردن از آن در نهایت منجر به مصرف 1?8 درصد انرژی بیشتری از باتری شده است. به طور متوسط، گوشی‌های انتخابی در حالت بلوتوث خاموش 49?4 درصد از باتری خود را حین آزمایش مصرف کرده‌اند که این رقم در حالت روشن بودن بلوتوث به 51?2 درصد می‌رسد.

باید به تفاوت کوچک بین گوشی‌های تست شده هم اشاره کنیم. هواوی P40 پرو و پوکو F2 پرو بیشترین تفاوت را در دو حالت روشن و خاموش بودن بلوتوث با اختلاف شارژ 3 درصدی داشته‌اند. در همین حال، گوشی‌های گلکسی اس 20 و ریلمی سوپرزوم در دو حالت تفاوت کمتری را ثبت کرده‌اند که نشان می‌دهد بلوتوث واقعا چه تأثیر کمی بر روی عمر باتری دارد. برای بررسی دقیق‌تر، می‌توانید نمودار زیر را مشاهده کنید.

در هر صورت آزمایش‌های انجام شده بار دیگر این حقیقت را ثابت می‌کنند که اگر بلوتوث روشن باشد ولی از آن استفاده‌ای نشود، به طور خودکار وارد حالت خواب می‌شود. زمانی که گوشی روشن است و از آن استفاده می‌کنید، بلوتوث گوشی به دنبال گجت‌ها می‌گردد. بنابراین لازم نیست قبل از خوابیدن نگران روشن یا خاموش بودن بلوتوث گوشی باشید.

بلوتوث چه مقدار شارژ باتری را مصرف می‌کند؟

در بخش قبلی ثابت کردیم که اگر بلوتوث روشن باشد ولی از آن استفاده‌ای نشود، تقریبا هیچ تأثیری بر روی مصرف باتری ندارد. اما زمانی که به‌طور فعال از بلوتوث استفاده می‌کنیم مصرف باتری تا چه حد افزایش پیدا می‌کند؟ در سری دوم آزمایش‌ها با پخش 4 ساعته ویدیو بار دیگر اختلاف اندک مصرف انرژی باتری توجه را جلب می‌کند.

مقایسه بین بلوتوث خاموش و روشن غیرمتصل هنگام پخش ویدیو 4 ساعته نشان می‌دهد که فقط شاهد مصرف 1?6 درصد مصرف باتری بیشتری هستیم. به عبارت دیگر، این نتیجه بدین معناست که برای کل زمان شارژدهی این گوشی‌ها به طور میانگین با اختلاف شارژ 6?6 درصد روبه‌رو خواهیم شد. باید خاطرنشان کنیم در این سناریو گوشی همواره در حال پخش ویدیو است که چنین چیزی در دنیای واقعی بعید به نظر می‌رسد.

در این آزمایش تفاوت‌های زیادی بین گوشی‌های مختلف دیده شده است. گلکسی اس 20 پلاس در دو حالت بلوتوث خاموش و روشن نتیجه یکسانی را ثبت کرده است. بدترین عملکرد هم مربوط به ریلمی X3 سوپرزوم است که طی 4 ساعت در دو حالت 4 درصد انرژی بیشتری مصرف کرده است.

دلیل این اختلاف احتمالا بهینه‌سازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این گوشی‌ها است. با وجود اینکه اختلاف مصرف انرژی هیچ‌کدام از این گوشی‌ها دقیقا یکسان نیست، ولی در بدترین حالت هم اختلاف زیادی دیده نمی‌شود.

آیا استفاده از هدفون بلوتوثی شارژ باتری گوشی را تخلیه می‌کند؟

مهم‌ترین استفاده از بلوتوث برای هدفون‌ها است و به همین خاطر کاربران زیادی نگران افزایش مصرف انرژی باتری در جریان چنین استفاده‌هایی هستند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که پخش صدا از طریق بلوتوث همان مقدار انرژی مربوط به پخش صدا از طریق اسپیکر یا هدفون سیمی را مصرف می‌کند. به طور میانگین، این گوشی‌ها هنگام پخش صدا از طریق بلوتوث فقط 0?2 درصد انرژی بیشتری مصرف کرده‌اند. در این میان، در مدت 4 ساعته پخش ویدیو گوشی‌های گلکسی اس 20 پلاس و پوکو F2 پرو هیچ تغییر چشمگیری در مصرف باتری را ثبت نکرده‌اند.

دلیل اصلی این موضوع به الگوریتم‌های مربوط به بلوتوث برمی‌گردد که از طرف پردازنده‌های سیگنال دیجیتال (DSP) موجود در گوشی‌های هوشمند اجرا می‌شوند و می‌توانند مصرف انرژی این فناوری را کاهش دهند.

سخن آخر

اگرچه در این آزمایش تمام جنبه‌های استفاده از بلوتوث بررسی نشده، اما در هر صورت درباره‌ی چگونگی تأثیر بلوتوث بر عمر باتری اطلاعات خوبی را به ما می‌دهد. یکی از مهم‌ترین نتایج به دست آمده این است که فرقی نمی کند درحال سنجش مصرف باتری آیفون 6s بر اثر بلوتوث باشیم یا پرچمداران گوشی های 2020 بهرحال، بلوتوث وقتی که گوشی کاری انجام نمی‌دهد، بر عمر باتری آن تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین هنگام خوابیدن نیازی به خاموش کردن بلوتوث گوشی نیست.

اکثر کاربران اگر خاموش کردن بلوتوث را فراموش کنند، متوجه افزایش مصرف انرژی باتری نخواهند شد. البته اگر می‌خواهید از اتصال ناخواسته گوشی به دیگر گجت‌ها جلوگیری کنید یا نگران امنیت گوشی خود هستید، خاموش کردن بلوتوث توصیه می‌شود. شما می توانید نظرات و تجربیات خود در بخش نظرات، در پایین همین صفحه با ما درمیان بگذارید.