سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست سالم بودن باتری گوشی چگونه است؟

نظر

برای تشخیص خرابی باتری گوشی موبایل نیاز به تخصص خاصی ندارید، با مطالعه نکاتی ساده که در این مقاله خواهیم گفت به راحتی می توانید باتری خراب را تشخیص دهید و از سالم بودن باتری گوشی مطلع شوید. پس با ما همراه باشید.

تست سالم بودن باتری گوشی

**>

همانطور که می دانیم گوشی های هوشمند بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده اند و این وابستگی روز به روز در حال افزایش است و بد ترین اتفاقی که میتواند همه ی روز ما را خراب کند اتمام شارژ باتری و عدم دسترسی به شارژ است. حال تصور کنید در جایی قرار دارید که به شدت به گوشی هوشمندتان نیاز دارید! معمولا در شرایط عادی ما زمان تقریبی اتمام شارژ باتری را میدانیم و از شارژر ها در مکان های مختلف برای شارژ استفاده می کنیم.از شارژر های فندکی در خودرو شخصی مان و از پاور بانک ها و شارژر گوشی در اماکن مختلف. برای جلوگیری از این اتفاقات باید به سالم بودن باتری گوشی توجه کنید. 

در واقع حدود زمان اتمام شارژ گوشی برایمان قابل تعیین است. اما زمانی که باتری گوش موبایل مان بدون پیش بینی شارژ تمام می کند. وقتی هنوز چند دقیقه ای از شارژ آن نگذشته است ام بیش از نیمی از شارژ خالی می شود، همه پیش بینی هایمان بهم میریزد و نگرانی و استرس اتمام شارژ به سراغمان می آید.

 خرابی باتری ها امری طبیعی هستند و به دلیل مصرفی بودن ماهیت باتری ها، آنها طول عمر تقریبا مشخصی دارند و پس از مدی باید آنرا ها با باتری جدید تعویض کرد. به همین دلیل شرکت های تولید کننده گوشی موبایل باتری های انواع مدل ها را تولید می کنند و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

تست سالم بودن باتری گوشی موبایل

راه های تست  سالم بودن باتری گوشی :

1- گوشی موبایل تان خاموش می شود!

در این حالت ممکن است گوشی موبایتان خاموش شود و در بعضی از مواقع ممکن است دیگر روشن نشود. ممکن است هیچ نشانه ای از شارژ یا هشدار یا صدایی نداشته باشد. در این حالت تنها یک راه وجود دارد آن هم تعویض باتری گوشی مویایل است. 

 

2- گوشی فقط در زمان اتصال به شارژر روشن می ماند!

در حالت دوم گوشی موبایل تنها در زمانی که به شارژ وصل است روشن می ماند و در زمان جدا کردن سوکت شارژ گوشی خاموش می شود. در واقع گوشی به خوبی کار می کند اما باتری گوشی موبایل نمی تواند انرژی الکتریکی را ذخیره کند.در این حالت هم باید باتری گوشی را تعویض نمایید.

 

3- گوشی در زمان کوتاهی خاموش می شود!

در این حالت گوشی ممکن است ساعت ها در شارژ بماند و در هنگام جدا کردن شارژر نشانگر شارژ باتری را کامل نشان میدهد اما در به محض جدا کردن شارژر باتری به سرعت خالی می شود. گاهی خالی شدن باتری در اثر استفاده از گوشی و انجام بازی و برنامه های گوناگون است اما این خالی شدن هم به سرعت انجام می شود و هم بی دلیل. این نشانه ها یعنی زمان تعویض باتری گوشی فرا رسیده است.

 

4- بدنه گوشی یا باتری بیش از حد معمول داغ می شود!

معمولا باتری های قابل شارژ در اثر شارژ و دشارژ کمی گرما از خود تولید می کنند. احتمال این که سلول های باتری ترکیبی از الکترولیت قابل اشتعال را انتشار دهند وجود دارد. گاهی هم ممکن است در اثر استفاده های سنگین باتری داغ شود. اما اگر باتری گوشی تان در حالت عادی بیش از حد معمول و طرز قابل توجهی داغ می شود، زمان تعویض باتری فرا رسیده است.

 

5- باتری گوشی متورم شده است.

اکثر وسایل الکترونیکی از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند. دستگاههایی از قبیل گوشی های موبایل، لپ تاپ ها، تبلت ها، کتابخوان ها، دیستگاه های مسیر یاب و رهیاب.باتری های لیتیوم یونی دارای عملکرد خوبی هستند و از این رو از مک بوک شرکت اپل تا کیندل شرکت آمازون در ساخت وسایل خود از آن استفاده می کنند. در کنار مزایای این نوع باتری ها معایبی هم وجود دارد که میتوان به پایداری کمتر نسبت به نسل قبل و واکنش پذیر بودن و تحت فشار بودن آنها در یک فضای محبوس اشاره کرد.

هنگامی که باتری های لیتیوم یونی در اثر استفاده زیاد (شارژ و دشارژ) خراب می شوند، براثر داغ شدن و تولید و انتشار گاز های ناشی از گسسته شدن سلول های باتری پوشش باتری مانند یک لایه محافظ عمل می کند و از آتش گرفتن گوشی جلوگیری می کند.

وقتی باتری ها به پایان عمر خود نزدیک می شوند سلول های آن از هم گسسته می شوند و همین امر باعث متورم شدن باتری می شود.این تورم به راحتی با چشم قابل روئت است و علاوه بر آن با لمس کردن نیز می توان متوجه باد کردگی باتری شد. در بعضی از مواقع که باتری متورم می شود به درب پشت گوشی یا به صفحه نمایش فشار وارد می کند و باعث ایجاد برامدگی این نواحی می شود و در گوشی هایی که باتری آنها به راحتی قابل تعویض هستند ممکن است باتری به علت ورم زیلد در جای خود قرار نگیرد.

یک تست ساده برای تست سالم بودن باتری گوشی باد کرده وجود دارد که میتوان باتری را بر روی یک سطح صاف بچرخانید و در صورتی که باتری متورم شده باشد، به راحتی میچرخد.

نحواه تشخیص باتری خراب

 

بعد از تست سالم بودن گوشی ، چه زمانی باید باتری را تعویض کنیم؟ 

اگر یکی از نشانه های بالا در باتری گوشی تان مشهود است به احتمال خیلی زیاد باتری نیاز به تعویض دارد و برای تعویض باتری باید به چند مورد دقت کرد. این که گوشی موبایل ارزش خرید باتری را دارد یا خیر؟! اگر گوشی شما سالم باشد و تنها باتری آن خراب شده بهتر است باتری جدید تهیه و تعویض شود اما اگر گوشی هم دچار خرابی و آسیب یا شکستگی است و با در نظر گرفتن قیمت باتری جدید و قیمت گوشی جدید، می توان در مورد این موضوع تصمیم گرفت. البته با افزایش قیمت گوشی در سال جاری به نظر میرسد که معقول ترین راه خرید یک باتری جدید باشد.

 

افزایش طول عمر باتری با رعایت نکاتی ساده

با استفاده بهتر و صحیح از گوشی ها می توان به عمر باتری ها کمک کرد.با رعایت نکات زیر به طول عمر باتری خود بیافزایید.

  • همیشه از شارژر اصلی گوش خود یا سازگار با گوشی خود استفاده کنید.
  • شارژر سازگار یعنی استفاده از ولتاژ و شدت جریان متناسب با گوشی موبایل. مثلا شارژر 5 ولت 2 آمپر یه گوشی که نیاز به ولتاژ 5 و شدت جریان 1.5 آمپر دارد، آسیب وارد می کند.
  • از بیش از حد شارژ کردن گوشی موبایل خود اجتناب کنید!
    یکی از راههای ساده زمان مناسب شارژ است. به این صورت که اجازه ندهیم شارژ باتری به حداقل برسد یا از بی شارژی خاموش شود و قبل از اتمام شارژ اقدام به شارژ نماییم و زمانی که شارژ باتری پر با نیمه است، باتری را شارژ نکنیم. درصد مناسب برای شارژ باتری بین 10 تا 20 در صد است.
    پس از شارژ کامل شارژر را از گوش جدا کنید و یا اگر در زمان خواب گوشی خود را شارژ می کنید می توانید از محافظ باتری هومو استفاده کنید.
  • در هنگام شارژ از گوشی موبایل تان استفاده نکنید!
    از گوشی موبایل تان در هنگام شارژ شدن استفاده نکنید و در صورت امکان برنامه هایی که باعث مصرف باتری و در نتیجه دشارژ بیشتر می شوند را ببندید یا مکان نما و wifi و ... را خاموش کنید.

معرفی اپلیکیشن برای تست باتری گوشی موبایلتان: 

اگر به دنبال راهی برای تشخیص باتری گوشی خود هستید باید از اپلیکیشن های مخصوص این کار استفاده کنید.اپلیکیشن Accubattery یک اپلیکیشن کاربردی برای تست سلامت باتری گوشی های اندرویدی با امکاناتی جالب است.ذخیره عمر باتری یکی از المان های مهم برای همه کاربران است. پس از نصب نرم افزار Accubattery و اجرای آن با تصویر زیر مواجه خواهید شد.با بررسی هایی که نرم افزار Accubattery بر روی باتری گوشی اندرویدی شما انجام میدهد اطلاعاتی را در اختیارتان می گذارد. 

accubattery