سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر چیزی که باید درباره باتری لیتیوم بدانید

نظر

باتری لیتیوم - باتری لیتیومی - باتری های لیتیوم


باتری لیتیوم چیست؟ 

امروز شرکت های تولید کننده باتری قادر به ساخت باتری لیتیوم مختلفی هستند که طول عمر بالایی دارند و  سبک و کم حجم هستند. در این مقاله می خواهیم درباره باتری های لیتیومی به شما اطلاعاتی ارائه دهیم . با ما همراه باشید. 

 

انواع باتری های لیتیوم :

باتری لیتیومی یونی : 

باتری لیتیوم یونی - باتری لیتیومی یون - باتری های لیتیوم

باتری های لیتیوم یونی به صورت انبوه و گسترده در سال 1912 تولید شده است. برای اولین بار شرکت سونی در دوربین های هندی کم و واک من خود از این نوع باتری های استفاده کرده است.

این نوع از باتری ها دارای ظرفیت انرژی زیادی می باشد و به نسبت انرژی خروجی که دارد قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به باتری های نوع لیتیوم پلیمری دارد. باتری های لیتیومی یونی از عمر کمری برخوردار می باشند و اگر به درستی شارژ و دشارژ نشود پس از مدتی خراب خواهند شد. این باتری ها نسبت به زمان شارژ شدن بسیار حساس می باشند.

در ساخت پاوربانک ها از این نوع باتری ها استفاده شده است. باتری های لیتیوم یونی به عنوان اولین باتری های استفاده شده در گوشی های تلفن همراه می باشند. در درون این باتری از یک الکترود مثبت و یک الکترولیت استفاده شده است. باتری مذکور به وسیله یک قاب فلزی به هم پیچیده شده است. این نوع باتری های دارای معایب و مزایایی می باشد که از مزایای آن می توان به چگالی انرژی بالاتر اشاره کرد.

همچنین این نوع باتری های دارای عمر طولانی تری می باشند. باتری های لیتیوم یونی توسط کاربر قابل تعویض می باشند که یک مزیت عالی محسوب می شود. باتری مذکور علاوه بر داشتن ویژگی های مثبت دارای معایبی نیز می باشد که بدین شرح است: این نوع باتری های دارای وزن سنگین تری به نسبت باتری های لیتیومی – پلیمری می باشند. اگر بخواهیم مدار محافظ به این نوع باتری های اضافه کنیم شامل هزینه های جداگانه خواهد شد. این نوع باتری های به شکل مستطیلی در بیشتر اوقات در دسترس می باشند. همچنین باتری های مذکور دارای سطح خود تخلیه شارژ نسبتا بالایی هستند.

باتری های لیتیوم یونی دارای یک ماده شیمیایی می باشد که با یک تغییر ماده شیمیایی از خودش ساتع می کنه. باتری های لیتیوم یونی به جای دو پایه از سه پایه از مدار خارج می شود.

 

باتری لیتیومی پلیمری:

باتری لیتیوم پلیمری - باتری لیتیومی - باتری های لیتیوم

اگر بخواهید تولید انبوه این نوع باتری ها را بیان کنیم باید بگوییم که در سال 1970 اتفاق افتاده است. نوع ابتدایی این نوع باتری از یک الکترولیت جامد شکل گرفته بود. می توان برای تولید این نوع باتری در سایزهای مختلف اقدام کرد. گاهی ضخامت آن به اندازه یک کارت اعتباری می باشد. ایمنی بیشتری نسبت به سایر باتری ها دارد و همچنین سبک تر است.

هزینه تولید باتری های لیتیومی پلمیری به نسبت باتری های لیتیومی یونی کمتر است. انرژی خروجی این نوع باتری ها کمتر است. این باتری های بعد از ساخت و تولید باتری های لیتیوم یونی به بازار آمده اند. اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم باید بگوییم که اساس شکل گیری و تشکیل آن به مانند باتری های لیتیوم یونی می باشد اما قطعا دارای تفاوت هایی می باشد. تفاوت اصلی استفاده شده در این دو نوع باتری ماده جداساز آن می باشد.

در باتری لیتیوم پلیمری ماده جداساز از پلیمر میکرو تشکیل شده است. باتری های لیتیوم پلمیری احتیاجی به قاب فلزی به عنوان محافظ نخواهد داشت. باتری های لیتیوم پلمیری دارای مزیت هایی می باشد که بدین شرح است: بسیار سبک تر از سایر باتری ها می باشد. سطح خودشارژی کمتری دارند. این نوع باتری به دلیل نوع ساخت شان دارای اشکال مختلفی هستند.

یعنی می توان آنها را به شکل دلخواه خود در آورد. همچین این نوع باتری ها خالی از عیب نیستند. از لحاظ قیمتی گران قیمت می باشند که یک عیب محسوب می شود. عمر مفید آنها کوتاه تر از باتری های لیتیومی یونی می باشد. توسط کاربر قابل تعویض نمی باشند که همین امر یک عیب بزرگ محسوب می شود و همچنین چگالی انرژی کمتری دارند.


تفاوت باتری لیتیوم یون و باتری لیتیوم پلیمر چیست؟ 

فاوت بین این دو نوع باتری در شکل ظاهری ، سبک بودم ، تولید انرژی ، قیمت و هزینه های تولیدی و … می باشد. ساختار شیمیایی استفاده شده برای تولید انرژی در این باتری های با هم متفاوت می باشد. احتمالا به زودی نسل جدیدی از باتری های هوشمند که کارایی بیشتری نسبت به باتری های کنونی دارند روانه بازار خواهند شد.

اگر بخواهیم مقایسه اجمالی از دو باتری فوق داشته باشیم باید بگوییم که هر دو نوع باتری طرفداران خاص خود را دارا می باشد. باتری های مذکور در گوشی های تلفن همراه استفاده می شود. باتری های نوع لیتیومی یونی برای گوشی های معمولی و رده پایین مناسب می باشد و باتری های نوع لیتیومی پلیمری برای گوشی هایی مناسب است که دارای بدنه باریک می باشند.

شاید نتوان باتری ها را به جای دیگری استفاده نمود. اگر می خواهید باتری گوشی شما آسیب نبیند بهتر است که سیکل شارژ را به صورت منظم رعایت کنید. باتری های لیتیومی یونی معمولا بدون انعطاف می باشند که از بخش های مختلف نظیر قطب منفی ، مثبت و یک الکترولیت تشکیل شده است. باتری های لیتیومی یونی دارای یک کنترل کننده الکتریکی هستند که جریان تخلیه شارژ را تنظیم می کنند تا باعث داغ شدن و انفجار نشود. یکی از تفاوت های ساختاری اصلی که بین این دو نوع باتری وجود دارد این است که الکترولیت شیمیایی بین قطب آنها متفاوت است.

باتری هایی که از جنس لیتیوم پلیمری هستند الکترولیت مایع ندارد و از آنها از تکنولوژی جدیدتری استفاده شده است. باتری های جدیدی که در داخل لپ تاپ و گوشی های هوشمند استفاده شده است باتری های لیتیومی پلیمری می باشد. برخی شرکت ها به جای استفاده از باتری های لیتیومی پلیمری از باتری های لیتیوم یونی-پلمیری استفاده می کنند.

عمر مفید باتری ها در موبایل چقدر است؟

عمر مفید باتری لیتیوم پلیمری - باتری لیتیومی - باتری های لیتیوم

جنس باتری در گوشی های امروزی یا لیتیوم یون (یون) است یا لیتیوم پلیمر. عمر باتری های لیتیوم آیون از باتری های لیتیوم پلیمر بیشتر است اما در عوض از نظر امنیت، باتری های لیتیوم پلیمر انتخاب بهتری هستند.

باتری های لیتیوم پلیمر، بر اثر گرما باد میکنند اما احتمال انفجارشان بسیار کم است.

بالعکس در باتری های لیتیوم آیون (یون)، احتمال منفجر شدن باتری در اثر ضربه یا گرما بسیار زیاد است.

باتری های لیتیوم آیون بعد از 500 بار و باتری های لیتیوم پلیمر بعد از 300 بار شارژ و دشارژ شدن.

10 تا 20 درصد ظرفیت خود را از دست میدهند.

بعد از اتفاقاتی که در گوشی نوت 7 سامسونگ رخ داد، شرکت سامسونگ و سایر شرکت ها در تولید باتری ها.

بسیار دقت به خرج دادند، تا باتری کاملا ایمن باشد و بر اثر ضربه و یا حتا سوراخ شدن باتری، اتفاقی پیش نیاید.


چگونه عمر باتری گوشی را بیشتر کنیم؟

اگر بتوانید میزان شارژ باتری را بین 20 درصد تا 80 درصد نگه دارید، عمر باتری گوشی، تا 6 برابر افزایش میابد.

گوشی را در جای گرم قرار ندهید. کیلومتر خودرو جای مناسبی برای قراردادن گوشی نیست.

علاوه بر کیلومتر خودرو، از قرار دادن گوشی در هرجایی که گرما وجود دارد اجتناب کنید.


از کجا بفهمیم باتری گوشی خراب شده است؟

باد کردن باتری

  • اولین و مهم ترین نشانه ی خرابی باتری، باد کردن آن است.
  • باتری را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و مانند فرفره باتری را بچرخانید،اگر باتری چرخید یعنی خراب شده و باید تعویض گردد.
  • اما اگر سطح باتری کاملا صاف بود و نچرخید، احتمالا باتری سالم است.
  • اما صاف بودن سطح باتری به تنهایی نشانه ی سالم بودن باتری نیست.

گوشی خودبه خود خاموش شود

  • یکی از نشانه های خرابی باتری، خاموش شدن و یا ری استارت شدن گوشی است.
  • برای مثال اگر میزان شارژ باتری به 30 درصد رسید و گوشی خاموش شد، شک نکنید باتری گوشی خراب است.
  • در بعضی از مواقع ممکن است گوشی، 80 درصد یا بیشتر هم شارژ داشته باشد اما ناگهان گوشی خاموش شود، اینجا هم خرابی باتری مشکل ساز شده.

کم شدن ناگهانی شارژ گوشی

  • اگر شارژ گوشی ناگهان از 80 درصد به 60 درصد رسید احتمالا باتری خراب است.
  • البته این مشکل، تنها به باتری مربوط نمیشود و مشکل میتواند نرم افزاری و یا سخت افزاری باشد. اما در بیشتر مواقع مشکل از باتری است.

هنگ کردن گوشی

  • اگر تصور میکنید هنگ کردن گوشی، تنها به نرم افزار و ویروس و … ختم میشود، سخت در اشتباه هستید.
  • چرا که خرابی باتری میتوانید موجب هنگ کردن گوشی نیز شود. در بعضی از مواقع، با خرابی باتری گوشی هنگ نمیکند.
  • اما پس از تعویض باتری با یک باتری جدید، گوشی به هنگ کردن می افتد. علت هم تنها بی کیفیت بودن باتری جدید است. در نتیجه تصور نکنید که با تعویض باتری، تمام مشکلاتتان حل میشود.

شارژ باتری سریع تمام شود

  • فرض کنید قبلا باتری گوشی شما تا یک روز کامل میتوانست به شما جواب دهد اما هم اکنون، تنها پس از نیمی از روز، باتری به صفر میرسد.
  • اگر باتری خیلی زود شارژ شود و یا حتا خیلی زود شارژ شود، قطعا باتری معیوب است.

اختلال در روند شارژ

اگر با پیغام گوشی شارژ نمیشود، شارژ کاذب (با اتصال شارژر علامت شارژ ظاهر میشود اما گوشی شارژ نمیشود) روبه رو شدید و یا روند شارژ بسیار زمانبر شد و هیچوقت باتری به 100 درصد شارژ نرسید.

میتوانید نتیجه بگیرید که باتری خراب است البته در بعضی از موارد مشکل از خود گوشی است.

وجود لکه سیاه در صفحه نمایش

  • اگر باتری گوشی داخلی باشد و صفحه نمایش گوشی هم از خانواده ی LCD باشد.
  • بعضا در مواردی که باتری باد میکند، میتواند به صفحه نمایش آسیب بزند.
  • یعنی لکه ی سیاه رنگی بر روی صفحه نمایش دیده میشود. این مشکل میتواند علاوه بر LCD، از باتری گوشی نیز باشد.