سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش طول عمر باتری | راهکارها و ترفندها

نظر

طول عمر باتری لپ تاپ با گذشت زمان تحلیل می رود و دیگر قادر به روشن نگه داستن لپ تاپ نیست. در این مطلب به راهکارهایی که با به کارگیری آن‌ها می‌توانید عمر باتری Laptop را افزایش دهید اشاره می‌کنیم.

باتری-لپ-تاپ

 

تمام شدن باطری لپ تاپ آن هم درست در هنگام انجام یک پروژه مهم چقدر آزار دهنده است. به خصوص اگر در یک جای شلوغ یا در یک فرودگاه یا در یک جای دور افتاده در دل طبیعت باشید. خوشبختانه لپ‌تاپ های امروزی نسبت به نسل قبلی خود در این زمینه به اندازه قابل توجهی بهبود پیدا کردند؛اما در این بین هنوز هم لپ تاپ هایی هستند که با مشکل باتری مواجه اند. برای ان دسته که با باتری Laptop خود مشکل دارند و مدام شارژ خالی می کند، خواندن مطلب زیر پیشنهاد می شود.

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

از نوار تنظیم عملکرد باتری ویندوز استفاده کنید

باتزی-laptop

اولین قدمی که می‌توانیم با استفاده از آن عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم نوار تنظیم عملکرد باتری ویندوز (Windows Battery Performance Slider) است؛

  • حالت Best Performance برای افرادی است که میزان مصرف باتری لپ تاپ برایشان اهمیت چندانی ندارد و می‌خواهند از نهایت توان پردازشی لپ‌تاپ خود بهره ببرند. در این حالت، ویندوز برنامه‌هایی که در پس‌زمینه باز هستند را متوقف نمی‌کند و در نتیجه مصرف باتری بالا می‌رود.
  • حالت بعدی Better Performance است که دسترسی برنامه‌های پیش زمینه به باتری را محدود می‌کند ولی از طرف دیگر اولویت آن صرفه جویی در باتری لپ تاپ نیست و توان پردازشی بالاتر برایش ارجحیت دارد.
  • حالت سوم Better Battery است. این حالت به نسبت نسخه‌های پیشین ویندوز شارژ باتری را به مدت بیشتری حفظ می‌کند و در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها نیز حالت پیشنهادی است.
  • حالت چهارم و آخر حالت Battery Saver است. این حالت تنها در زمانی که دستگاه به پریز برق متصل نیست قابل انتخاب است. با انتخاب این گزینه روشنایی نمایشگر به اندازه 30 درصد کاهش پیدا کرده، از دانلود بروزرسانی‌های ویندوز جلوگیری به عمل آمده، همگام سازی اپلیکیشن ایمیل متوقف می‌شود و بیشتری برنامه‌هایی که در پیش زمینه باز هستند هم بسته می‌شوند.

از تنظیمات باتری MacOS استفاده کنید

تنظیم-باطری-مک-بوک

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو اپل نوار تنظیم عملکرد باطری ویندوز را ندارند گرچه بسیاری از تنظیماتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم در بخش Energy Saver این محصولات قابل دسترسی هستند. برای باز کردن این بخش بر روی آیکون ذره بین بالای سمت راست صفحه کلیک و عبارت Energy Saver را جستجو کنید. در اینجا باید بر روی قسمت Battery کلیک کنید. اگر می‌خواهید تنظیمات مشابهی مانند حالت‌های Better Battery یا Battery Saver ویندوز داشته باشید حتما حواستان باشد که گزینه‌های Put hard disks to sleep when possible و Slightly dim the display while on battery power فعال و گزینه Enable Power Nap while on battery power غیرفعال باشند. اگر گزینه آخر فعال باشد زمانی که مک‌بوک شما در حالت خواب قرار گرفته دستگاه هرچند وقت یک بار به طور خودکار فعال شده تا ببیند بروزرسانی یا نوتیفیکیشن جدیدی دریافت شده یا خیر. با غیرفعال کردن این گزینه مک‌بوک در حالت خواب باقی خواهد ماند. در مک‌بوک پروهای جدید اگر گزینه Slightly dim the display while on battery power را فعال کرده باشید هنگامی که لپ‌تاپ را از پریز برق بکشید، روشنایی نمایشگر به 75 درصد خواهد رسید.

 

با بستن برنامه‌ها و استفاده از حالت هواپیما در مصرف باتری صرفه جویی کنید

افزایش-عمر-باتری-لپتاپ

اگر در حال نوشتن یک رمان یا تماشای یک فایل ویدیویی از هارد خود هستید و نمی‌خواهید با دریافت نوتیفیکشن‌ها تمرکزتان را از دست بدهید، می‌توانید از حالت Battery Saver استفاده کنید. از طرف دیگر اگر عادت کنید از لپ‌تاپ به شکلی استفاده کنید که در مصرف باتری لپ تاپ صرفه جویی شود هم بسیار خوب است. مثلا در آن واحد از یک برنامه استفاده کنید و زمانی که کاری با سایر برنامه‌ها ندارید از آن‌ها خارج شوید. این کار مانند خاموش کردن چراغ‌های یک اتاق زمانی که از آن خارج می‌شوید است؛

برنامه‌هایی که مصرف باتری بالایی دارند را ببندید

باتری-لایف-لپ-تاپ

اگر چندین برنامه به طور همزمان در سیستم در حال اجرا باشند، مصرف باتری شما به اندازه قابل توجهی بالا می‌رود. این در حالی است که به احتمال زیاد از بسیاری از این برنامه‌ها هم استفاده نمی‌کنید. با بستن این برنامه‌ها می‌توانیم به اندازه زیادی طول عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم. برای پیدا کردن این برنامه‌ها در ویندوز 10 اولین قدم مراجعه به Settings و سپس App است. همچنین می‌توانید با تایپ عبارت See Which Apps are Affecting your Battery Life در قسمت جستجو ویندوز لیستی از برنامه‌هایی که بیشتر از همه باطری مصرف می‌کنند را دریافت کنید. اگر برنامه‌ای دیدید که با وجود آن که زیاد از آن استفاده نمی‌کنید مصرف باتری بالایی دارد حتما آن را ببندید. در بیشتر مواقع این برنامه‌ها را قبلا باز و سپس فراموش کرده‌اید از آن‌ها خارج شوید؛ مثل اسپاتیفای و ادوب ریدر.

در ادامه اگر See Which Processes Start up Automatically when you Start Windows را در نوار جستجو تایپ کنید به زبانه Startup برنامه Task Manager منتقل می‌شوید و در آنجا لیستی از تمامی برنامه‌هایی که هنگام بالا آمدن ویندوز به طور خودکار باز می‌شوند را مشاهده خواهید کرد. می‌توانید هر برنامه‌ای که شامل کلمات Download Assistant یا Helper بود را با خیال راحت غیرفعال کنید. مثلا اگر به طور مداوم از لینک‌های داخل مرورگر، پلی لیست‌ها، ترک‌ها و آلبوم‌های استپاتیفای را باز نمی‌کنید می‌توانید Spotify Web Helper را غیرفعال کنید.

 

تنظیمات گرافیک و صفحه نمایش را مدیریت کنید

باتری-و-گرافیک-سیستم

 اگر یک کارت گرافیک قدرتمند در لپ‌تاپ خود دارید ( هر کارتی که با پسوند Nvidia GeForce GTX و یا AMD Radeon RX شروع شود) می‌توانید کاری کنید که تنها بازی‌ها و برنامه‌هایی که به قدرت پردازشی زیادی نیاز دارند به آن دسترسی داشته باشند و سایر برنامه‌ها از پردازنده گرافیکی ضعیف‌تری که در پردازنده اصلی قرار دارد استفاده کنند.

فرضا اگر از کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس بهره می‌برید، کنترل پنل جی‌فورس (که معمولا در قسمت نوتیفیکشن ویندوز در قسمت راست نوار وظیفه قرار دارد) را باز و بر روی زبانه Program Settings کلیک و هر برنامه را به تراشه گرافیکی مشخصی متصل کنید. پردازنده گرافیکی جی‌فورس را می‌توانید مسئول پردازش برنامه‌هایی مثل بازی‌ها و برنامه‌های ویرایش عکس و ویدیو مثل فوتوشاپ و پریمیر کنید و پردازش سایر برنامه‌ها را هم به پردازنده گرافیکی سی‌پی‌یو محول کنید.

 

مطمئن شوید هوا به خوبی جریان پیدا می‌کند

فن-باتری-لپ-تاپ

 

بیشتر لپ‌تاپ‌های امروزی از باتری‌های لیتیوم-پلیمری استفاده می‌کنند که به لطف پیشرفت‌های نرم افزاری و سخت افزاری، برخلاف باتری‌های یک دهه قبل آنقدر به تعمیرات نیاز پیدا نمی‌کنند.

موردی که باید مراقب آن باشیم گرما است. گرما دشمن اصلی باطری است و می‌تواند طول عمر باتری لپ تاپ را به اندازه زیادی کاهش دهد. بزرگترین مشکلی که در این رابطه با آن مواجه هستیم به دریچه‌های تهویه هوا مربوط می‌شود. گرد و خاک سیاهی وجود دارد که می‌توانید با تمیز کردن فن و دریچه‌های لپ‌تاپ آن را برطرف کنید. برای این کار باید هر چند وقت یک بار با استفاده از یک قوطی هوای فشرده شده، گرد و خاک را خارج کنید.

 

وضعیت باطری لپ تاپ را زیر نظر بگیرید

تظیمات-باتری-laptop

در مک‌بوک برای آن که ببینید آیا باتری لپ تاپتان به آخر عمر خود رسیده یا نه باید کلید Option را نگه داشته و بر روی آیکون باتری کلیک کنید تا وضعیت باتری برایتان به نمایش گذاشته شود. در این قسمت اگر با پیغام Replace Now یا Service Battery مواجه شدید احتمالا به اندازه زیادی از ظرفیت اولیه باتری کاسته شده است. با بازکردن برنامه System Information و کلیک بر روی زبانه Power می‌توانید به جزییات بیشتری مثل تعداد دفعاتی که باتری شارژ شده دست پیدا کنید. سپس این عدد را با نهایت تعداد شارژی که اپل برای باتری‌های خود در وبسایتش اعلام کرده مقایسه کنید تا مشخص شود چند بار دیگر می‌توانید باطری لپ تاپ را شارژ کنید.

تنظیم-باطری-لپ-تاپ

در ویندوز 10 برای آن که به درک درستی از وضعیت باتری خود دست پیدا کنید باید آستین‌ها را بالا زده و وارد دنیای فرمان‌های متنی شوید. ابتدا CMD را در نوار جستجو ویندوز تایپ و سپس بر روی برنامه Command Prompt راست کلیک کرده و Run as Administrator را انتخاب کنید. در ادامه عبارت powercfg /batteryreport را در برنامه تایپ و دکمه اینتر را فشار دهید. کامپیوتر یک فایل HTML را خواهد ساخت و محل قرارگیری آن در سیستم را نیز در پنجره Command Prompt به شما نشان می‌دهد. به محلی که فایل در آن ذخیره شده بروید و بعد از بازکردن فایل در قسمت بالایی صفحه به دنبال ظرفیت اصلی باتری، ظرفیت باتری هنگام شارژ کامل و همچنین تعداد چرخه‌های شارژ بگردید.

 

یک باتری اضافی با خود حمل کنید

باتری-اضافی-لپ-تاپ

در آخر یکی از آسان‌ترین روش‌هایی که با انجام آن می‌توانید همیشه توان مورد نیاز لپ‌تاپ خود را تامین کنید داشتن یک باتری اضافی است. هرکدام از آن‌ها با آداپتورهای مختلفی به فروش می‌رسند تا کاربران بتوانند از آن‌ها برای شارژ مدل‌های مختلف لپ‌تاپ استفاده کنند. از این پاوربانک‌ها می‌توان برای شارژ چند لپ‌تاپ به طور همزمان استفاده کرد و یا حتی گوشی‌ و تبلت را نیز با آن‌ها شارژ کرد.

برای خرید باتری گوشی می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید : 

https://www.plaza.ir/search/category-battery-mobile