سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین گوشی های 2018 از نظر ماندگاری باتری و سرعت شارژ شدن

نظر

باتری گوشی‌های هوشمند هرروز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند. اما به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند. این مقاله به معرفی بهترین گوشی های 2018 از نظر ماندگاری باتری و سرعت شارژ اختصاص دارد.

تعیین ماندگاری باتری گوشی‌ های هوشمند مساله ساده‌ای نیست و فرمول بندی ثابتی برای آن وجود ندارد. مشکلات مختلفی در آزمایش ماندگاری باتری وجود دارد که سوال‌هایی را مطرح می‌کند. به عنوان نمونه در طول تست باتری باید چطور از گوشی استفاده کرد؟ یا چطور باید گوشی‌های متفاوت را با یکدیگر مقایسه کرد تا مقایسه منطقی باشد؟ سوالات بسیاری وجود دارد. اما برای بررسی باتری گوشی‌های هوشمند و تعیین بهترین گوشی‌ها از نظر ماندگاری باتری چاره‌ای جز پاسخ دادن به آن‌ها نیست. وبسایت AndroidAuthority به معرفی بهترین گوشی های 2018 از نظر ماندگاری باتری پرداخته است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

Galaxy S9 Wireless charging / شارژ بیسیم گلکسی S9

باید گفت تقریبا هیچ دو کاربری را نمی‌توان در طرز استفاده از گوشی‌های هوشمند خود یکسان پنداشت. مدل‌های متفاوت، اپلیکیشن‌های متفاوت و عادت‌های متفاوت باعث شده آزمایش ماندگاری باتری را پیچیده سازد. اما هر چه تنوع این آزمایش‌ها بیشتر شود نتیجه منطقی‌تر خواهد بود. در این مجموعه از آزمایش‌ها، برای هر بار تست مراحل زیر طی شده است:

  1. شارژ کردن باتری و رساندن آن به 100 درصد
  2. تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش روی 200 کاندلا بر متر مربع
  3. اجرای اپلیکیشن مخصوص تست باتری
  4. انجام تست توسط اپلیکیشن تا خالی شدن کامل باتری
  5. تکرار مراحل بالا برای انجام یک آزمایش متفاوت

این آزمایش‌ها سه بار تکرار می‌شود که هر بار مختص به وب گردی با اتصال وای‌فای، پخش ویدیو، یا استفاده ترکیبی است.

 

ظرفیت باتری آن‌قدرها هم مهم نیست

نکته‌ای که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که ظرفیت باتری تنها فاکتور موثر برروی ماندگاری شارژ نیست. اگر این طور بود باید شاهد کسب رتبه اول توسط گوشی رد هیدروژن وان در این آزمایش می‌بودیم و اصلا نیازی به انجام این تست‌ها نبود. این در حالی است که این گوشی از نظر ماندگاری باتری نمره متوسطی را در میان گوشی‌های 2018 کسب کرده است. اینکه نرم افزار یک گوشی چطور از سخت افزارهای گوشی استفاده می‌کند اهمیت بیشتری دارد.

Battery Capacity / ظرفیت باتری

ظرفیت باتری گوشی‌های مختلف برحسب میلی آمپر ساعت

هواوی P20 پرو بهترین گوشی 2018 از نظر ماندگاری باتری

هرچند آزمایش‌های انجام شده جذابیت داشت اما فاصله‌ها به هم نزدیک نبود. تراشه کرین 970 محصول هواوی در استفاده صرفه‌جویانه از باتری بسیار سخت‌گیر است (تا جایی که این مساله بعضا برروی کارایی گوشی تاثیر منفی گذاشته است)، اما این گوشی از یک باتری بزرگ نیز بهره‌مند است.

Huawei P20 Pro / هواوی P20 پرو

با کسب رتبه اول بهترین های گوشی باتری ، کسی نمی‌تواند قدرت هواوی P20 پرو را نادیده بگیرد

در نمودار پایین نتایج هر سه تست باتری که پیش‌تر ذکر شد را مشاهده می‌کنید. این ستون‌ها به ترتیب از چپ به راست نشان دهنده تست استفاده ترکیبی، تست پخش ویدیو و تست وبگردی با اتصال وای‌فای هستند. هر ستون نشان می‌دهد که ماندگاری باتری در آن تست خاص چند دقیقه بوده است. همان طور که می‌بینید تنها سامسونگ گلکسی نوت 9 و ویوو V11 در برابر هواوی P20 پرو حرفی برای گفتن دارند.

Battery rundown tests / تست‌های ماندگاری باتری

تست‌های ماندگاری باتری (از چپ: تست استفاده ترکیبی، پخش ویدیو و وبگردی با اتصال وایفای)

البته این بدین معنا نیست که کاربران نیز در استفاده‌های روزمره دقیقا همین نتایج را خواهند گرفت؛ اما وقتی تک تک گوشی‌ها در شرایط یکسان شبکه‌ای، محیطی و میزان روشنایی نمایشگر تست شده‌اند، کمتر می‌توان نتایج آن را به چالش کشید. هرچند بدون شک نحوه استفاده از گوشی توسط شما متفاوت از این تست‌ها خواهد بود. اگر از پردازنده گوشی بیشتر کار بکشید یا روشنایی صفحه نمایش را تغییر دهید، نتایج تغییر خواهند کرد. اما همچنان باید تاکید کرد که به عنوان نمونه چندین ساعت ماندگاری بیشتر در پخش ویدیو (ستون آبی رنگ) نسبت به گلکسی نوت 9 بسیار عجیب و جالب است (P20 پرو در تست پخش ویدیو پنج و نیم ساعت بیشتر از نوت 9 دوام آورده است).

 

این مساله تعجب آور بود که هواوی میت 20 پرو با آن باتری بسیار بزرگ خود چنین نتایجی کسب کرد. اما آزمایش‌های این چند ساله نشان داده است که گوشی‌ها اغلب در دنیای واقعی و استفاده‌های روزمره توسط کاربران واقعی تعجب شما را برمی‌انگیزانند. چنین نتیجه ضعیفی شاید به خاطر استفاده شدید یک نرم افزار از تراشه کرین 980 یا پردازشی که احتمالا در پس زمینه در حال اجرا بوده است (و از چشم دور مانده) باشد. نتیجه کسب شده توسط این گوشی کمی‌ عجیب است اما به طور کلی نمی‌توان داشتن یک باتری پرظرفیت و ماندگاری پایین‌تر از حد انتظار را یک مساله خارج از روال تلقی کرد. برای افزایش ماندگاری باتری گوشی خود، همواره می‌توانید روشنایی صفحه نمایش را پایین بیاورید یا حالت صرفه جویی در مصرف باتری را فعال کنید. این موارد بیش از چیزی که تصور می‌کنید موثر هستند.

 

هواوی میت 20 پرو بهترین گوشی 2018 از نظر سرعت شارژ شدن

سرعت شارژ همان نقطه‌ای است که هواوی میت 20 پرو خودی نشان می‌دهد. مشخص نیست که آیا فرستادن بیش از 60 میلی آمپر ساعت در دقیقه به چنین باتری‌هایی امن است یا خیر، اما چنین سرعتی تقریبا بی‌سابقه است. این گوشی همچنین می‌تواند سایر دستگاه‌های بیسیم دیگر از جمله گوشی‌ها را نیز شارژ کند.

Huawei P20 Pro - Huawei Mate 20 Pro / هواوی p20 پرو - هواوی میت 20 پرو

شاید هواوی P20 پرو به داشتن بالاترین ماندگاری باتری افتخار کند، اما هواوی میت 20 پرو نیز سریع‌ترین شارژ باتری را در میان گوشی‌های 2018 دارد.

بسیار جالب است که در تست‌های انجام شده مشخص شد سرعت شارژ گوشی میت 20 پرو برحسب «میلی آمپر ساعت بر دقیقه»، تقریبا دو برابر میانگین سرعت شارژ گوشی‌هاست. این از هواوی میت 20 پرو یک قهرمان سرعت می‌سازد. گوشی اوپو R17 پرو نیز نتیجه خوبی کسب کرده است اما نتوانسته خود را به میت 20 پرو برساند.

Battery charge speed / سرعت شارژ باتری

سرعت شارژ باتری برحسب میلی آمپر ساعت بر دقیقه

البته آماری که بیشتر از نرخ شارژ جالب است، مدت زمان شارژ کامل باتری است که در نمودار پایین نمایش داده شده است:

Battery charge speed / سرعت شارژ باتری

سرعت شارژ باتری؛ مدت زمانی که طول می‌کشد باتری 100 درصد شارژ شود (ارقام پایین‌تر بهتر است).

در نمودار زیر نیز روند شارژ شدن گوشی‌ها را مشاهده می‌کنید. از چپ به راست درصد شارژ شدن باتری پس از 15، 30 و 60 دقیقه مشخص شده است. هواوی میت 20 پرو تقریبا دو برابر زودتر از گوگل پیکسل 3 ایکس ال شارژ می‌شود. اگر حتی چند دقیقه زمان برای شارژ کردن گوشی خود داشته باشید، میت 20 پرو مقدار قابل توجهی شارژ می‌شود. البته اوپو R17 پرو نیز با فاصله اندکی آن را تعقیب می‌کند.

Battery charge speed / سرعت شارژ باتری

درصد شارژ باتری پس از 15، 30 و 60 دقیقه

نتیجه نهایی

در حالی که عملکرد بیشتر گوشی‌ها با میانگین 2018 خیلی متفاوت نبود، وجود برخی مدل‌ها که با عملکرد برجسته سعی می‌کنند پرمصرف‌ترین کاربران را هم راضی کنند جالب و قابل تحسین است. از آن جا که سریع‌ترین شارژ و بالاترین ماندگاری باتری متعلق به یک گوشی نبود، احتمالا شما سعی می‌کنید یک انتخاب امن‌تر مانند اوپو R17 پرو که از هر دو نظر قدرتمند باشد داشته باشید. R17 پرو هم از نظر سرعت شارژ و هم از نظر ماندگاری باتری در آزمایش‌ها قدرتمند ظاهر شد. اینکه گوشی شما از یک حیث بهترین باشد چیز بدی نیست، اما شما گوشی می‌خواهید که از هر دو نظر تا اندازه‌ای قدرتمند باشد. بنابراین همیشه «بهترین» بودن در یک چیز به این معنی نیست که آن گوشی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

بهترین سرعت شارژ و بالاترین ماندگاری باتری گوشی‌های 2018 متعلق به هواوی است، اما این دو خصوصیت در دو مدل مختلف از گوشی‌های این شرکت پراکنده شده‌ است.

با در نظر گرفتن نتایج کل آزمایش‌ها، بهترین گوشی های موبایل 2018 از نظر ماندگاری باتری و سرعت شارژ عبارتند از:

  1. هواوی P20 پرو
  2. اوپو R17 پرو
  3. ویوو V11 پرو
  4. سامسونگ گلکسی نوت 9
  5. شیائومی‌ می‌ 8
  6. وان پلاس 6T
  7. شیائومی‌ بلک شارک
  8. ویوو نکس
  9. شیائومی‌ پوکوفون