سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره تعویض باتری گوشی های هوشمند (با فیلم آموزشی)

نظر

تعویض باتری

اگر از یک گوشی پیشرفته استفاده می‌کنید که باتری غیرقابل تعویض دارد و حال قصد درآوردن و تعویض باتری آن را دارید، نگران نباشید. در ادامه، پلازامگ نکات مربوط به تعویض باتری گوشی و فیلم آموزشی آن را برای شما ارائه کرده است؛ با ما همراه باشید.

امروزه گوشی‌های هوشمند یکی از اصلی‌ترین لوازم شخصی هر فرد محسوب می‌شوند. از آنجا که تقریبا اکثر کارهای ضروری خود را با موبایل و گوشی انجام می‌دهیم، بهتر است درباره تعویض باتری‌ آن نیز اطلاعات کافی داشته باشیم. برای مثال خیلی خوب است بدانیم که قبل از تعویض یک باتری می‌بایست چه اقداماتی را انجام داد و یا در صورت خراب شدن باتری، چگونه آن را تعویض کنیم. درحقیقت بهتر است بدانید که تعویض یک باتری کار نسبتا آسان و کم‌هزینه‌ای است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.


نگاهی به باتری‌های غیرقابل تعویض در برابر باتری‌های قابل تعویض


امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند جدید و به‌روز از باتری‌های غیرقابل تعویض بهره می‌برند. درواقع ترند باتری‌های غیرقابل تعویض که در ابتدا در آیفون‌های اپل شکل گرفت، سبب می‌شود طراحی گوشی هوشمند بسیار شیک‌تر انجام شده و گوشی با بدنه باریک‌تر و ارگونومی بیشتر ساخته شود. این در حالی است که کمپانی نظیرسامسونگ برای اولین بار از این ترند در گلکسی نوت 7 استفاده کرد و پس از آن، دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز به استفاده از این ترند روی آوردند.گوشی‌های هوشمند جدید و به‌روز از باتری‌های غیرقابل تعویض بهره می‌برند. درواقع ترند باتری‌های غیرقابل تعویض که در ابتدا در آیفون‌های اپل شکل گرفت، سبب می‌شود طراحی گوشی هوشمند بسیار شیک‌تر انجام شده و گوشی با بدنه باریک‌تر و ارگونومی بیشتر ساخته شود. این در حالی است که کمپانی نظیرسامسونگ برای اولین بار از این ترند در گلکسی نوت 7 استفاده کرد و پس از آن، دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند نیز به استفاده از این ترند روی آوردند.

باتری گوشی / Cell phone Baterry

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین باتری‌های غیرقابل تعویض در برابر باتری‌های قابل تعویض داشته باشیم، باید بگوییم که باتری‌های غیرقابل تعویض اندازه و سایز کوچک‌تری دارند که همین امر سبب می‌شود، ضخامت بدنه گوشی، باریک‌تر طراحی شود. اما در مقابل، باتری‌های قابل تعویض کاربرپسندتر هستند برای مثال اگر گوشی هنگ کند، کاربر می‌تواند باتری را خارج کرده و مجددا آن را جایگذاری کند تا گوشی ریستارت شود البته این روش یک عیب کلی دارد چرا که حذف ناگهانی باتری از سیستم گوشی به مدار الکتریکی آن آسیب جدی وارد می‌کند. در همین راستا در صورتی که گوشی از باتری قابل تعویض پشتیبانی کند، کاربر می‌تواند از یک باتری یدکی استفاده کرده و در مواقع لزوم که شارژ باتری تمام می‌شود از باتری یدکی خود استفاده کند. هرچند که این مشکل برای گوشی‌های مجهز به باتری‌های غیرقابل تعویض با وجود پاوربانک‌ها تقریبا حل شده است. در حقیقت امروزه با حضور پاوربانک دیگر کسی دچار مشکل اتمام شارژ گوشی نمی‌شود.

 

همچنین در این مقایسه باید به سهولت تعویض و جابه‌جایی باتری‌های قابل تعویض نسبت به باتریهای غیرقابل تعویض اشاره کرد. در حقیقت در گوشی‌های مجهز به باتری‌های غیرقابل تعویض، تعویض و جابه‌جایی باتری کمی مشکل‌تر است که بهتر است توسط یک فرد حرفه‌ای انجام شود.

با این وجود امروزه تقریبا اکثر سازندگان گوشی‌های هوشمند به استفاده از باتری‌های غیرقابل تعویض در گوشی‌های خود روی آورده‌اند و اکثر گوشی‌های پیشرفته و پرچمدار از این نوع باتری بهره می‌برند. در همین راستا باید گفت اگر یک گوشی مجهز به باتری غیرقابل تعویض دارید که باتری آن با مشکل مواجه شده و خراب شده است، سه راهکار در پیش دارید:

1- یک گوشی جدید خریداری کنید.

2- به مراکز خدماتی مجاز مراجعه کرده و با پرداخت هزینه، باتری خود را تعویض کنید.

3- خودتان باتری گوشی را تعویض کنید.

در بیشتر مواقع تعویض باتری توسط خودتان، ارزان‌ترین راهکار خواهد بود و اگر کمی ابتکار داشته باشید خودتان می‌توانید در چند مرحله و به سادگی، باتری گوشی خود را تعویض کنید.

 


چگونه باتری غیرقابل تعویض گوشی خود را تعویض کنیم؟


باتری گوشی / Cell phone Baterry

فرآیند تعویض و جابه‌جایی یک باتری غیرقابل تعویض در گوشی‌های مختلف کمی با هم متفاوت بوده و فرق می‌کند. درواقع نمی‌توانید انتظار داشته باشید که برای هر مدل گوشی یک دستورالعمل خاص برای بازکردن و تعویض باتری پیدا کنید و مطابق آن باتری گوشی خود را تعویض کنید چراکه معمولا سازندگان گوشی و فروشندگان ترجیح می‌دهند که برای تعویض باتری گوشی خود به مراکز خدماتی مجاز مراجعه کنید و یا یک گوشی جدید خریداری نمایید. با این حال تقریبا برای اکثر گوشی‌های هوشمند، فرآیند تعویض باتری از یک دستورالعمل ثابت پیروی می‌کند.

البته باید در نظر داشت که مدل پیچ‌های به‌کار رفته شده در هر گوشی متفاوت است. همچنین در نظر داشته باشید که برای باز و بسته کردن پیچ‌ها از ابزار مناسب استفاده کنید که موجب آسیب دیدن گوشی نشود.

 

1- ابتدا با توجه به مدل گوشی خود، دستورالعمل باز کردن آن را از اینترنت پیدا کنید

در مرحله اول بهتر است با توجه به نوع گوشی و مدل آن، دستورالعمل تعویض باتری آن را در اینترنت جستجو کنید. به عنوان مثال اگر بخواهید از یک متن راهنمای انگلیسی استفاده کنید می‌توانید در موتور جستجوی گوگل عبارت «How to replace battery iphone 5» را تایپ کنید تا دستورالعمل متنی و ویدیوی نحوه تعویض باتری آیفون 5 برای شما نمایش داده شود. یوتیوب نیز منبع ارزشمندی برای پیدا کردن دستورالعمل لازم برای تعویض باتری گوشی است.

باتری گوشی / Cell phone Baterry

2- کاور گوشی را جدا کنید

اگر نتوانستید برای گوشی خود یک دستورالعمل جامع جهت تعویض باتری آن پیدا کنید، ناامید نشوید، شما هنوز می‌توانید باتری گوشی‌تان را تعویض کنید. پیچ‌های پنل گوشی را باز کرده و آن را از گوشی جدا کنید. با استفاده از ناخن‌های خود به آرامی امتحان کنید و کناره‌های پنل گوشی را به آرامی بلند کنید و ببینید که آیا پیچی برای باز شدن هنوز در مسیر وجود دارد یا خیر.

 

3- پیچ‌ها را باز کنید

از پیچ گوشتی استفاده کنید تا پیچ‌هایی که در معرض دید هستند را به آرامی باز کنید. همه پیچ‌ها را باز کنید تا بتوانید کاور و پنل عقب گوشی را کاملا درآورید. در باز کردن پیچ‌ها با احتیاط کامل عمل کنید و دقیقا به خاطر بسپارید که هر پیچ مخصوص کدام قسمت است تا بعدا بتوانید بدون دردسر پنل را کاملا ببندید.

 

4- دیگر اجزای گوشی را باز کنید

پس از آنکه پنل عقب گوشی را باز کردید، احتمالا قادر خواهید بود که باتری گوشی را ببینید. در اغلب موارد به راحتی می‌توانید با استفاده از ناخن خود به زیر باتری زده و آن را از گوشی جدا کنید. اما در برخی از گوشی‌ها، قبل از دسترسی کامل به باتری باز هم می‌بایست برخی از اجزای گوشی را از آن جدا کنید. اگر پیچ دیگری در مسیر می‌بینید، ابتدا محل قرارگیری آن را یادداشت کرده و سپس باتری را جدا کنید. مراقب باشید که به اجزای حساس گوشی صدمه‌ای وارد نشود.

 

5- باتری جدید را جایگذاری کنید

در این مرحله کافی است باتری جدید را در محل مناسب، جایگذاری کنید. حال تمام مراحل قبل را مجددا از آخر به اول انجام داده و گوشی خود را ببندید.

 


از کجا باتری باکیفیت و با قیمت مناسب تهیه کنیم؟


باتری گوشی / Cell phone Baterry

فروشگاه معتبر پلازا با ارائه انواع باتری برای برندهای مختلف، به خوبی نیازهای مشتریان خود را برآورده کرده است. این فروشگاه باتری گوشی‌های سامسونگ، اپل، ال جی، اچ تی سی، ایسوس، بلک بری، آنر، سونی، سونی اریکسون، لنوو، نوکیا و هواوی را پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر یکی از گوشی‌های بالا را دارید که درحال حاضر باتری آن خراب شده و نیاز به تهیه یک باتری جدید دارید، پیشنهاد می‌شود سری به فروشگاه پلازا زده و باتری مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و کمتر از فروشگاه‌های دیگر، خریداری کنید. این فروشگاه برای هر محصول، گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی ارائه می‌کند و در مناسبت‌های مختلف، تخفیف‌های خوبی برای هر کالا می‌دهد.

 


قبل از تعویض باتری گوشی به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟


قبل از آنکه بخواهید باتری گوشی خود را تعویض کنید، توصیه می‌شود در ابتدا نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

گارانتی و ضمانت کالا

اگر گوشی شما همچنان گارانتی دارد، به‌راحتی می‌توانید باتری گوشی خود را بدون صرف هزینه و یا حداقل با کمترین هزینه، تعویض کنید. البته ممکن است تا زمانی که باتری گوشی‌تان تعویض شده و یا تعمیر شود، چند هفته بدون گوشی بمانید، این مدت زمان بستگی به سرعت و عملکرد مرکز خدمات مجاز مربوطه خواهد داشت.

 

صرفه‌جویی در هزینه و زمان

در نظر داشته باشید اگر بتوانید خودتان باتری گوشی را درآورده و تعویض کنید، هم در قیمت و هم در زمان صرفه‌جویی کرده‌اید. چرا که مراجعه به مراکز خدماتی مجاز، علاوه برآنکه هزینه گزافی را به کاربر تحمیل می‌کند سبب می‌شود که گوشی برای مدتی در مرکز مانده و کاربر مدتی را بدون گوشی خود سپری خواهد کرد.

 

معمولا کمپانی‌های سازندگان گوشی‌های هوشمند و خرده‌فروشان نیز می‌توانند تعمیرات گوشی را انجام دهند اما معمولا سرویس‌های خدمات شخص ثالث، هزینه کمتری به کاربر تحمیل می‌کنند. البته به خاطر داشته باشید اگر تمایل دارید جهت تعمیر و یا تعویض باتری گوشی خود به مراکز شخص ثالث مراجعه کنید، در ابتدا از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

میزان مهارت خود را در نظر بگیرید

اگر معمولا در انجام کارهای فنی و یا تعمیرات الکترونیکی سررشته ندارید، بهتر است تعویض باتری گوشی خود را به یک کارشناس حرفه‌ای واگذار کنید. به خاطر داشته باشید اگر آسیبی در حین باز کردن گوشی به آن وارد شود، گوشی هوشمند از گارانتی خارج شده و دیگر نخواهید توانست از ضمانت آن استفاده کنید. اما اگر در تعمیرات کوچک الکترونیکی موفق هستید، خواهید توانست با کمترین هزینه و صرف وقت، باتری گوشی خود را تعویض کرده و مجددا از موبایل خود استفاده کنید.

 


آموزش تعویض باتری سه مدل مختلف گوشی


در ادامه آموزش تعویض باتری سه گوشی موتورلا، سامسونگ گلکسی اس 7 و آیفون 6 را مشاهده خواهید کرد: