سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل و علائم خراب شدن باتری گوشی موبایل

نظر

 

خراب شدن باتری گوشی موبایل و یا به عبارتی خالی شدن شارژ باتری به صورت ناگهانی یک از مشکلات شایع در گوشی می باشد. در ادامه برای بررسی دلایل و علائمخراب شدن باتری گوشی موبایل همراه ما باشید    .

در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اصلا چرا باتری خالی می‌شود؟

باتری‌ها دارای طول عمر مشخصی هستند که این طول عمر بر مبنای تعداد چرخه‌های شارژ و دیس شارژ شدن آن‌ها تعیین می‌شود. یعنی شما می‌توانید یک باتری را فقط به تعداد دفعات معینی شارژ کرده و از آن استفاده کنید. وقتی تعداد چرخه‌های شارژ یک باتری به پایان رسید، آنگاه کاربران متوجه کاهش طول عمر باتری خود در هر بار استفاده از آن می‌شوند. بنابراین در این نقطه شما مجبور به خرید یک باتری تازه برای گوشی خود خواهید بود.

خراب شدن باتری موبایلخری

اما باتری‌ها یک مشکل بزرگ دیگر هم دارند. با اینکه تکنولوژی اسمارت فون‌ها (تکنولوژی‌هایی نظیر صفحه نمایش، پردازنده‌ها و…) روز به روز در حال پیشرفت هستند، اما تکنولوژی باتری در سال‌های اخیر پیشرفت چندانی را تجربه نکرده، و به نوعی می‌توان گفت که تکنولوژی باتری‌های امروزی از قافله عقب مانده است. بنابراین کاربران حداقل باید راه حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی‌های خود را بدانند تا بتوانند از آن استفاده‌ای مفید به عمل آورند. این روزها هوشمند شدن گوشی های موبایل و حجم بالای نرم افزارها ، مشکلات باتری ها افزایش پیدا کرده است . از جمله مشکلات رایج که نشان دهنده ی معیوب بودن باتری موبایل شماست عبارتند از ؛ خاموش شدن ناگهانی گوشی ، هنگ کردن گوشی ، خالی شدن سریع باتری موبایل ، به هم ریختن تنظیمات تاریخ و ساعت. 

علائم خرابی باتری گوشی های موبایل

علائم خراب شدن باتری موبایل

1. خوردگی باتری

به دقت باتری خود را مشاهده کنید در صورتی که پایانه های آن ( قسمت فلزی که با گوشی در تماس است ) دچار خوردگی شده باشد باتری گوشی شما خراب شده است .

2. تغییر حجم باتری

باتری خود را از گوشی خارج کنید و اندازه آن را بررسی کنید . در صورتی که تغییر حجم داده باشد و به اصطلاح باد کرده باشد یعنی باتری شما خراب شده است و باید آن را تعویض کنید .

3. چرخش سریع و راحت

باتری خود را روی یک سطح صاف قرار دهید آن را بچرخانید در صورتی که سریع و راحت چرخید به معنای خرابی باتری شما است .

4. گرم شدن باتری 

در صورتی که گوشی شما بعد از زمان کوتاهی کار کردن داغ می شود ممکن است از نشانه های خرابی باتری موبایل باشد .

5. ریستارت شدن های خود به خود

هنگامی که گوشی شما به طور خود به خودی و مکرر ریستارت می شود ممکن است مشکل از باتری آن باشد پس بهتر است سالم بودن باتری گوشی خود را مورد بررسی قرار دهید .

6. بهم ریختگی ساعت و تاریخ گوشی

اگر در طول روز ساعت و تاریخ گوشی شما تغییر کند ، در صورتی که تنظیمات آن را تغییر نداده باشید ، مطمئنا باتری گوشی شما خراب شده است .

7. خاموش شدن گوشی بدون اتمام باتری

اگر گوشی شما با داشتن 20 یا 30 درصد باتری خود به خود خاموش می شود باید تست سالم بودن باتری گوشی را انجام دهید.

8. هنگ کردن موبایل

گاهی ممکن است علت هنگ کردن تلفن همراه شما خرابی باتری آن باشد که این موضوع را باید مورد بررسی قرار دهید . 

9.تخلیه سریع شارژ

به طور معمول یک باتری سالم باید یک روز الی یک روز نیم باتری مصرف کند . در صورتی که تخلیه شارژ باتری در حالت معمول سریع تر از حالت عادی باشد و شما بیش از اندازه از باتری گوشی مصرف نکرده باشید . مطمئنا باتری گوشی شما خراب شده است .

 

نشانه های ذکر شده در بالا به معنی آن است که زمان تعویض باتری گوشی شما فرا رسیده است و لازم است هرچه زودتر برای برای خرید باتری گوشی موبایل جدید اقدام نمایید.  

راه حل های افزایش طول عمر باتری گوشی ها

خراب شدن باتری گوشی هواوی

امروزه با هوشمند شدن گوشی های موبایل و حجم بالای نرم افزارها ، مشکلات باتری ها افزایش پیدا کرده است . از جمله مشکلات رایج که نشان دهنده ی معیوب بودن باتری موبایل شماست عبارتند از ؛ خاموش شدن ناگهانی گوشی ، هنگ کردن گوشی ، خالی شدن سریع باتری موبایل ، به هم ریختن تنظیمات تاریخ و ساعت . برای افزایش عمر مفید باتری، رفع مشکل باتری موبایل و جلوگیری از خالی شدن مداوم آن راه کارهایی وجود دارد .

1-کم کردن نور نمایشگر، با استفاده از حالت auto brightness

2-کم کردن زمان timeout نمایشگر

3-بلوتوث و وای فای گوشی را خاموش نگه دارید

4-سرویس‌های location را خاموش کنید

5-اپ‌ها را در بک‌گراند گوشی رها نکنید

6-از ویبره استفاده نکنید

7-نوتیفیکیشن‌های غیر ضروری را خاموش کنید

8-حالت power-saving را فعال کنید

9-در مکان‌هایی که سیگنال ضعیف است، Airplane Mode را فعال کنید


 راهکارهای مفید دیگر برای افزایش طول عمر باتری و رفع مشکل نرم افزاری باتری گوشی

خراب شدن باتری گوشی های غیر قابل تعویض

4-در هنگام خواب گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید.

5-از برنامه‌های مفیدی همچون Doze برای اندروید دانلود رایگان از (Google Play) برای رفع مشکل نرم افزاری باتری گوشی خود استفاده کنید.

6-به اپ‎ها اجازه‌ی روشن کردن نمایشگر را ندهید (Ambient Display) را از تنظیمات گوشی خاموش کنید.

7-live wallpaper ها را غیرفعال کنید.

8-ویجت‌های غیرضروری را از صفحه هوم گوشی خود پاک کنید.

حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی با کالیبره کردن آن

علت خراب شدن باتری گوشی

البته کاهش بیش از حد شارژ گوشی در باتری‌های امروزی می‌تواند باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی گوشی شود، اما گاهی لازم است تا شارژ باتری گوشی خود را به صفر درصد برسانید. هشدارهای قبلی در مورد نیاز به خالی شدن کامل باتری‌ها بیشتر مربوط به انواع باتری‌های قدیمی است، نه باتری‌های لیتیوم یونی امروزی که توسط گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

اگرچه، اگر به باتری اسمارت فون اجازه دهید تا صفر درصد خالی شده و سپس آن را تا 100 درصد شارژ کنید، با این کار به کالیبراسیون باتری با سیستم عامل و حل مشکل نرم افزاری باتری گوشی خود کمک کرده‌اید.

پیشنهاد می‌کنیم که هر ماه یک بار به سیستم عامل گوشی خود یادآوری کنید که 10 درصد و یا 100 درصد شارژ باتری چه معنایی دارد! البته اگر این کار را انجام ندهید هم آسیب چندانی به باتری شما نمی‌رسد، فقط ممکن است تا سیستم عامل دستگاه در تشخیص میزان واقعی باقیمانده باتری گوشی دچار مشکل شود.

برای مثال شاید گوشی شما در شارژ 7 درصد خاموش شود، چون سیستم عامل شارژ باتری را به جای صفر، 7 نشان داده است! یا به صورت برعکس، گاهی اوقات گوشی شما نشان می‌دهد که باتری فقط 2 درصد شارژ دارد، ولی تا یک ساعت می‌توانید از آن استفاده کنید. این دو مورد نشان دهنده‌ی کالیبره نبودن باتری گوشی هستند.

برای کالیبره کردن باتری، راه‌های متعددی پیشنهاد می‌شود. پیشنهاد ما این است که در شارژهای بسیار پایین (مثلا شارژ 5 درصد) استفاده از گوشی را متوقف کنید، آن را در حالت هواپیما قرار دهید و منتظر بمانید تا باتری آن خالی شده و دستگاه خاموش شود. سپس گوشی خاموش را به شارژ بزنید تا شارژ آن به صددرصد برسد و سپس آن را روشن کنید.

 

 کلام آخر

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی مشکلات و علائم خرابی باتری گوشی موبایل بپردازیم. مشکلاتی مانند تغییر حجم باتری، چرخش سریع و راحت روی سطح صاف، داغ شدن زیاد از علائمی است که نیاز دارد باتری تعویض شود اما علائمی و مشلاتی چون هنگ کردن، ریست شدن و... می تواند ناشی از مشکلات دیگری در گوشی نیز باشند که با تغییرات نرم افزاری مانند آپدیت بعضی از اپلیکیشن ها، و رفع باگ های و یا جایگزینی با نرم افزارهای دیگر قابل حل است. شما نیز تابحال با باتری گوشی خود مشکلاتی داشته اید؟ راه حل شما برای رفع آن چه بوده؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان وبلاگ در میان بگذارید  ،